× حجت الله عبدالملکی؛ اقتصاددان

☆امروز قراردادی بین شرکت رنو فرانسه و نماینده وزارت صنعت ایران (شرکت ایدرو) منعقد شد که در نتیجه آن پس از چند سال حتی مونتاژکاری خودرو هم به خارجی ها واگذار می شود .

☆این در شرایطی اتفاق می افتد که مدیران صنعتی دولت دچار توهم انتقال فن آوری هستند .

☆بنده چند سوال مطرح می کنم:

1- شرکتی که خودش به جهت مازاد تولید، دچار کسری جدی بازار در جهان است، چرا باید کمک کند کشور دیگری به خودروساز حرفه ای تبدیل شود؟!

2- اگر شرکت هایی مثل رنو یا پژو مایل به انتقال فن آوری به ایران بودند، چرا طی ده ها سال حضور خود در ایران چنین نکرده اند؟!

3- اصولا شرکتی که تمام قدرتش به فن آوری ش است، چرا باید این ابزار مزیت را به کشور دیگر تقدیم نماید؟!

4- پس از تاسیس کارخانه مونتاژکاری جدید با سهام داری رنو و توسعه آتی این چنین شرکت هایی، کار خودروسازهای داخلی چه خواهد بود بجز واردات خودرو کامل؟!

نتیجه این می شود:

*رنو قطعات ساخته شده کشورش را در ایران مونتاژ می کند تا هم از شکل گیری صنعت بومی خودرو در ایران جلوگیری و در نتیجه بازار بزرگ خود را حفظ نماید، و هم از واریز شدن "حتی" سود مونتاژکاری به جیب خودروسازان ایرانی جلوگیری و در نهایت رانت کنونی شرکت های داخلی را تصاحب کند ./

منبع= کانال حجت الله عبدالملکی


☆ مصداق سلفی حقارت در صنعت خودرو☆

شرکت ,مونتاژکاری ,نتیجه ,خودرو ,هم ,کند ,فن آوری ,در ایران ,انتقال فن ,پس از ,است، چرا
مشخصات
آخرین مطالب این وبلاگ
آخرین جستجو ها